Pogovor s Francem Kociprom, direktorjem KZ Ormož
Te dni je v Ormožu potekal že tradicionalni sejem kmetijstva, obrtništva, vina in turizma Kovito, ki ga je odprl minister za kmetijstvo in okolje Franc Bogovič, pred kratkim pa smo v Kmečkem glasu pisali o nezadovoljstvu kmetov s Ptujsko-Ormoškega pri poslovanju z zadrugami. O tej temi in na splošno o delovanju, težavah in uspehih zadruge smo se zato pogovorili z direktorjem KZ Ormož Francem Kociprom.
Poslovanje zadruge Ormož temelji na odkupu mleka, živine, grozdja in drugih kmetijskih pridelkov in vrtnin ter na trgovinski in storitveni dejavnosti za kmetijske proizvajalce. Kot pravi direktor zadruge Kociper, ki je v zadrugo Ormož prišel pred dobrim letom in pol z nalogo, da kar se da izboljša njeno poslovanje. Gre za splošno kmetijsko zadrugo, ki so jo prostovoljno ustanovili člani zaradi medsebojnega pospeševanja gospodarskih koristi ter izboljšanja svojega gospodarskega položaja. »V mreži imamo enajst trgovin, od tega šest kmetijskih in pet špecerij, franšiz Mercatorja. Letno ustvarimo okoli 10 milijonov evrov prometa. Zadruga letno odkupi približno 7 milijonov litrov mleka, ki ga oddajamo Pomurskim mlekarnam, tam smo tudi solastniki, grozdje pa v Vinsko klet Jeruzalem Ormož, kjer dosegamo zelo dobre odkupne cene. Živino prodamo podjetju Košaki TMI, kjer smo prav tako solastniki, in kot pravijo, smo zanje kar strateški partner s kakovostno živino. Zelenjavo večinoma prodajamo našemu največjemu trgovcu, nekaj pa je prodamo tudi manjšim odkupovalcem, ki oskrbujejo razne javne ustanove. Lani smo začeli tudi z izmenjavo blaga med nekaj zadrugami, ki jim ponudimo naše pridelke v zameno za kakšno drugo blago. Količine so še zelo majhne, a vsaj začelo se je neko sodelovanje. V naših trgovinah v sezoni ponujamo tudi pridelke naših kmetov, letos pa nameravamo v centru Marof odpreti trgovino, v kateri bodo naprodaj izključno pridelki in izdelki naših kmetov in kmetov zadrug, s katerimi bomo sodelovali. Kar pa se tiče poljščin, predvsem žit, imamo pogodbo z Žitom in podjetjem Jeruzalem Sat. Tako damo pšenico naših članov za slovenski kruh, krmno pšenico in druga žita pa v mešalnico, od katerega potem odkupujemo krmila. Zadruga v zadnjem času zelo povečuje prodajo t. i. vrtičkarskega programa, in s tem izboljšuje svoj finančni položaj.«
Nekateri vaši člani so v pogovoru za naš časopis omenjali vašo nekonkurenčnost tako pri repromaterialu, še posebej pa pri odkupu pridelkov. Ste s cenami sploh lahko konkurenčni?
»V našem okolju smo še kar konkurenčni. Kmetom omogočamo nakup repromateriala skoraj brez zaslužka zadruge. In prav na področju nabave pogrešam neki skupen vseslovenski zadružni sistem, prek katerega bi si izpogajali boljše pogoje pri drugih ponudnikih repromateriala. Žal tudi na odkupni strani ni veliko bolje. Pri zelenjavi ob petodstotni marži, ki si jo vzame zadruga, preprosto nismo pokrili stroška enega delavca, ki ima čez celo leto ogromno dela, da uspe kar se da ugodno prodati pridelke kmetov. Boljše pogoje kmetom lahko ponudimo predvsem tam, kjer je zadruga tudi lastniško povezana z odkupovalcem, kot na primer pri mleku in mesu. Opažam pa, da se mnogo kmetov, ki so živino prodajali Avstrijcem, ponovno vrača v našo zadrugo, predvsem zaradi tega, ker niso imeli kontrole nad klavnostjo. Kmetje so dobili občutek, da so jih Avstrijci ob sicer malenkost boljših odkupnih cenah in takojšnjem plačilu oškodovali pri teži klavnih polovic. Naš rok plačila kmetu za govejo živino je 15 dni, za ostalo pa od 30 do 45 dni. Včasih se sicer zgodi, da zaradi likvidnostnih težav naših kupcev, potem pa posledično tudi likvidnostnih težav zadruge zamudimo za kakšen dan, a se trudimo, da do tega ne prihaja.«
Koliko članov pa ima zadruga ta trenutek in kakšna je medsebojna lojalnost?
»V zadrugo je včlanjenih 285 članov. Članstvo se vsako leto nekoliko povečuje. V letu 2006 je namreč število članov z dobrih 400 padlo na okoli 250 članov, zdaj pa se nekdanji člani spet odločajo za vstop v zadrugo. Poslujemo pa tudi z nečlani, predvsem pri odkupu njihovih pridelkov, in tako skupaj poslujemo z okoli 800 kmeti.
Če nekomu zagotavljaš, da nekaj čim ugodneje proda, bi bilo prav, da se tudi on obveže, da bo pri tebi nabavljal repromaterial. In če bi se obvezal, bi zadruga lahko načrtovala večjo nabavo, in s tem ugodnejše pogoje tudi zanj. Trenutno pač kmetje povsod iščejo najugodnejše možnosti pri nabavi repromateriala, od zadruge pa pričakujejo, da jim bo najbolje prodala njihove pridelke. Seveda je zelo težko doseči obojestransko lojalnost, ki jo pogostokrat ogrožajo t. i. prosti strelci, nekateri večji proizvajalci, ki iščejo najugodnejše odkupovalce, pridružijo pa sem jim tudi nekateri manjši, ki takrat, ko jim posel ne uspe, pridejo v zadrugo, naj jim ta proda pridelek. A če se je njemu zataknilo na trgu, potem tudi za zadrugo na tem istem trgu niso najugodnejši pogoji, in spet je tu nezadovoljstvo. Velikokrat se nam tudi zgodi, da imamo z odkupovalci že dogovorjene količine in cene, ko pa pokličemo kmete, naj pripeljejo pridelke, nam marsikateri reče, da zdaj nima, da je že prodal. Tako se nemalokrat z odkupovalcem dogovorjeni pogoji spremenijo v škodo zadruge in preostalih članov. Žal vse preveč poslov tako pri nabavi kot pri prodaji opravljamo parcialno, in ne dolgoročno, vsaj za eno leto skupaj. Zagotovo bi tako naši dobavitelji kot tudi naši kupci raje videli, da bi z njimi sklepali celoletne pogodbe z dogovorjenimi količinami.
Pričakujete morda stoodstotno lojalnost članov?
»Ne pričakujem, da se bodo naši člani v celoti zavezali za vso nabavo in prodajo prek zadruge, a vsaj v večinskem delu bi bilo dobro, da bi se, saj bi potem zadruga lahko bolje načrtovala dobavo in prodajo, in s tem gotovo dosegala tudi boljše pogoje za vse člane. Zavedam se, da mora biti lojalnost med zadrugo in njenimi člani obojestranska. Zadruga lahko članom kmetom zagotavlja dobre pogoje le ob njihovi lojalnosti. Zgodi se, da pride član zadruge, ki je v stiski, pa mu ponudimo na primer predplačilo ali pa dobi repromaterial z odlogom plačila – vse to pa zato, ker veš, da ta član s tabo dela, in če je v tistem trenutku zobe stisnila zadruga, veš da jih bo kdaj pripravljen stisniti tudi ta član, in bo v nekem trenutku kljub boljši ponudbi nekega odkupovalca pridelek še vedno prodal prek svoje zadruge. Le ob medsebojni lojalnosti med člani in zadrugo je možno kar se da natančno načrtovanje tako dobave kot prodaje, in s tem tudi izpogajanje najboljših pogojev. Zdaj pa nabavo izvajamo postopamo, kakor pač gre blago v prodajo, saj ne vemo, koliko bomo v celem letu prodali. Zagotovo bi dosegli veliko boljše pogoje za vse kmete, člane zadruge, hkrati pa tudi za zadrugo samo, ki ima fiksne stroške ne glede na obseg prometa, če bi vsi poslovali prek zadruge. Težko je sicer kar naenkrat vzpostaviti popolno medsebojno sodelovanje in tu bi nam bil zadružni sistem s skupno nabavo in prodajo v veliko pomoč. S tem bi krepili medsebojno zaupanje in večji obseg poslovanja z zadrugo.«
Nihanja na trgu bi gotovo lahko ublažil neki sistem, zagotovo pa bi posredno vplival tudi na zadovoljstvo oziroma lojalnost vaših članov?
»Zadružni sistem bi bil lahko najmočnejši sistem v državi. In tega se zavedajo tudi vsi naši poslovni partnerji. Mislim, da nam prav zato sedaj v neki meri to onemogočajo. Takoj ko začutijo naše sodelovanje, dajo nekomu neko ugodnost, da ta potem ni več zainteresiran za naše dogovore. Tak primer je bil lansko leto, ko smo se začeli pogovarjati o povezovanju pri prodaji zelenjave. Naš največji trgovec je takoj začel pripravljati skupno embalažo in pošiljati vabila kmetom k poslovnemu sodelovanju. Mi smo izpostavili potrebo in težavo, on pa se je hitro odzval v svojo korist. Če bi zadruge združile nabavno stran, na primer v začetku vsaj za kakšno tretjino vsega, bi skupaj zmanjšali moč konkurence in uvedli neko ravnovesje na trgu. S tem bi kmetu zagotovili najugodnejše pogoje, ko pa bi povezali še prodajno stran, bi bili skupaj enakovreden partner našim sedanjim odkupovalcem, trgovcem. Če bi poleg tega v večjih mestih postavili lastne zadružne centre, v katerih bi prodajali pridelke in izdelke kmetov iz celotne Slovenije, bi s tem še okrepili pripadnost kmetov zadrugam in hkrati ugled kmeta v družbi. Seveda se to ne more zgoditi kar čez noč, a treba bi bilo začeti. Prepričan sem, da bi lahko tak sistem v lastnih zadružnih trgovinah ponudil članom zadrug mnogo višje odkupne cene in obenem najbrž tudi potrošnikom nižje cene pridelkov in izdelkov. Opažam na primer, da lahko neki večji vinar relativno dobro prodaja v diskonte po bistveno boljših pogojih, kot je prej dobavljal drugim velikim trgovcem, hkrati pa potrošniki tam kupujejo ugodneje kot pred tem pri taistih trgovcih. Tega ne govorim na pamet, sem namreč ljubitelj dobrih vin, in zato marsikdaj kakšno steklenico kupim na polici diskontnega prodajalca.«
Zakaj vsi zadružniki ne bi imeli lastnih trgovin?
»Prav tu vidim našo priložnost. Zadruge imamo več kot tristo trgovin po Sloveniji. Zakaj ne bi takšne vloge, kot jo na primer opravljajo t. i. diskontni trgovci, opravil skupen zadružni sistem v zadružnih trgovinah. To bi bila najkrajša možna veriga: zadruge s svojim članstvom kot proizvajalci in hkrati zadruge s svojim prodajnim sistemom kot prodajalci potrošniku. Da bi to izvedli, nam za začetek niso potrebne ne vem kakšne naložbe, morali bi le spremeniti nabavne poti. Je pa težava v glavah ljudi, saj so zaposleni poslovodje navajeni na točno določene nabavne poti, na točno določene trgovske potnike, na točno določene artikle ipd. Če karikiram: težko jim je dopovedati, da je žebelj žebelj, in če je osmica, je osmica, če je desetka, je desetka, pa ne glede na to, kdo ga proizvaja. Za potrošnika je pomembno, da ga uporabi in da ga stane čim manj.«
Vir: Kmečki glas